Mitt maratonlopp

Kan man springa fel på ett marathon igen? Ja tydligen det också.

27 - Coasteering

Datum: 6 oktober 2012
Min tid: 7:05:03
Officiell distans: 46 km
Min distans: Längre
Väder: Regn, 9 grader

Man kan ju undra hur det kan ta över sju timmar att springa 46 km, det blir ju gåtempo liksom. Och ändå sprang jag hela sträckan, eller nästan i alla fall, max en kilometer gång totalt. Jo så här gick det till (och eftersom jag höll på så länge följer nu en minst lika lång redogörelse):

Starten går strax utanför Ystad och man ska springa till Simrishamn. 46 km är distansen, men det är någon slags fågelväg, tror det för min del blev cirka 50 km. Man får klara sig helt själv på vägen. Dricka, mat, ombyte, telefon, sjukvårdskit och annat man tror sig behöva packar man ner i en ryggsäck. Om man få plats vill säga. Själv fick jag hänga en bullpåse på ena axelremmen. Så småningom dök det upp en jacka runt midjan samt en buff på armen (tog av mig för att inte bli för varm). Dessutom får man med sig en karta för att man ska hitta. På vägen ska man också stämpla vid kontroller. Dessa fick man rita in på kartan innan start, men man fick skynda sig ordentligt för att hinna med. Ritade så snabbt jag bara kunde och ändå var jag klar bara någon minut innan start. I år bjöds på lyxig elektronisk stämpling med SI-pinnar, alltså precis som på vilken orienteringstävling som helst. Fungerade klart bättre än förra årets stiftklämmor och bortblåsta stämpelkort. Dessutom får man fina mellantider.

Förutsättningarna inför loppet var inte de bästa. En skada på lårets baksida i somras hade stört uppladdningen och formen rejält. Man kan väl säga att jag hade vilat mig i form. Tydligen hade jag vilat såpass mycket så jag hade glömt bort att man behöver löparskor för att springa (som tur var löste det sig och jag fick springa i ett likadant par, bara ett nummer större). Egentligen borde jag inte ha startat alls, men nu är jag inte så klok så att jag kan avstå ett sådant här äventyr.

Start: Väntar på att regnet snart ska sluta. Regnet skulle enligt prognosen ha slutat någon gång på natten. Enligt samma prognos så skulle det vara möjligt med något litet duggregn vid Ystad, men det skulle egentligen inte vara förrän på eftermiddagen. I Simrishamn skulle det vara regnfritt hela dagen. Och eftersom det egentligen inte regnar så måste det bara sluta regna snart. Istället så blir det bara värre nu vräker det ner. Delatagarna tränger ihop sig i under ett litet partytält. Regnet avtar något. Nu går starten. Frågar snällt om jag får stanna kvar. Det får jag, bra, alltså väljer jag att trotsa bättre vetande och ger mig iväg.

Kontroll 1: Kommer rätt omgående ikapp den bakre klungan. Väljer att lägga mig längst bak i den. Ingen brådska här inte. Pratar ihop mig med killen som låg näst sist, Emil, han verkar ha ungefär samma ambition som jag, dvs att bara ta sig runt. Så vi beslutar att hänga ihop. Något vi faktiskt lyckas göra hela vägen ända in i mål. Följer en grusväg bort bot Hammars backar. Nu springer vi ihop med resten av klungan och småsnackar. Många av dem kommer vi stöta på flera gånger under loppet. Vid vägslutet uppe på första backen ska kontrollen sitta. Är först uppe (av de i klungan). Sitter ingenting vid vägslutet. Börjar gå runt och ock spana efter var den kan ha hamnat. Någon i klungan ropar till, -"Här är den!". Bara femtio meter bort bakom ett staket satt den. Tid: 22.49

Kontroll 2: Klungan väljer att ta en väg längs med stranden. Tar en väg närmare sträcket uppe på backarna. Lite jobbigare kanske, men den var något snabbare. På väg uppför backen där kontrollen ska sitta jobbar sig klungan nästan ifatt. Kontrollen sitter ungefär där den ska vid ett vägslut. Innan jag stämplar tar jag av mig ryggsäcken för nu är det dags för dagens första spurtpris (kallat backpris). Vilket innebar att man skulle få så kort tid som möjligt på sträckan mellan kontroll 2 och 4. Och där kontroll 4 låg på exakt samma plats som kontroll 2. Tid: 20.06

Kontroll 3: Skuttar, hasar, hoppar rätt nerför en mycket brant sluttning. Försöker hålla igen, men det går fortare än jag tänkt. Det här är ju kul liksom. Så beslutar mig för att det är okej att köra på lite granna i alla fall. Kommer ner till ett stängsel vid havet, här ska kontrollen sitta. Men nej den sitter någon meter ut i havet. Vadar ut i havet för att stämpla. Det sitter ett buntband i vägen för stämplingen och jag får krångla lite innan stämplingen tar. Tid: 1.11

Kontroll 4: Upp igen. Brant uppför, men det här är ju sånt som gillar, så jag kör på. Tid: 1.24

Kontroll 5: Sätter på mig ryggsäcken. Tar en klunk dricka och väntar in de andra. Nästa kontroll ska ligga vid ett vägslut ner mot havet. Väljer en väg uppe på åsen för bästa utsikt. Klungan splittras. Genar sen ner för branten när jag ser vägslutet, den verkar sluta i en instängslad rastplats. När jag kommer ner finns det ingen kontroll. Blir tvungen att runda massa taggtråd, sen fortsätta ner till havet där kontrollen sitter. Tid: 14.06

Kontroll 6: Får för mig att nästa kontroll ligger nere på stranden så vi springer på sanden längs med havet. Fin sandstrand, men det går tyngre att springa på. Väljer att springa uppe på kullarna istället. Inser också att nästa kontroll inte ligger vid havet. Kommer in på Skåneleden som här är är en liten stig uppe på kullarna. Kontrollen hittas vid ett staket under en färist. Tid: 11.10

Kontroll 7: Nästa kontroll ska däremot ligga nere på stranden. Springer snett nerför branterna tills vi är nere på stranden. Sen följer vi stranden en liten bit. Där ligger en fiskarstuga, ett skjul (väldigt lågt typ 1 meter högt) och lite bråte. Vi söker runt, men kan inte hitta något. Tänker att det måste nog vara här ändå. Hittar kontrollen längst inne i skjulet bakom lite bråte. Tid: 5.18

Kontroll 8: Håller på att springa till nian, men mina medtävlare tipsar mig omgående om mitt misstag. Åttan är i själva verket sexan, som ska besökas igen. Tillbaks uppför igen alltså. Fast nu behöver vi inte leta efter kontrollen, så det går snabbare ändå. Tid: 4.54

Kontroll 9: Nästa kontroll är norra piren i Kåseberga. Den ska ju bara inte gå att missa. Springer uppe på kullarna för att få passera Ale stenar. Väl där pausar vi, och fotograferar. Vid närmare eftertanke så stannade vi till redan innan och började fota. Rena rama turistlöpningen med andra ord. Så småningom kommer vi till Kåseberga. Nu är det dags för dagens andra spurtpris (kallat spurtpris 1). Bästa tid mellan kontroll 9 och 11. Där kontroll 10 låg på södra piren, och där kontroll 11 låg på norra piren samma plats som kontroll 9. Det är bara det att när vi kommer fram till kontrollen så visar det sig att de råkat byta plats. Så vi får börja på södra piren istället. Tid: 35.03

Kontroll 10: Tillbaks till norra piren. Har inte allför bråttom. Tid: 1.45

Kontroll 11: Tillbaks till södra piren igen. Tid: 1.49

Kontroll 12: Tar en bullpaus innan vi drar vidare. Det känns okej trots regnet. Skön stämning bland deltagarna. Nästa kontroll har beskrivningen: Branten, trädet. Väljer vägen som går ovanför branten, för att undvika att bli tvungen att klättra uppför branten. Hittar några träd ovanför branten, men ingen kontroll hur mycket vi än letar. Får hjälp av nästa grupp med letandet. Mmm, kanske den inte finns vid de här träden. Ser något vitt vid ett träd en bit nerför branten. Vi beslutar att jag hasar ner för att kika efter. Halvvägs ner ser jag att det bara är en plastpåse. Typiskt. Men nu ropas det uppifrån. Tydligen har någon hittat den uppe i det närmaste trädet. Tid: 24.32

Kontroll 13: Nästa kontroll skulle ligga vid stranden. Väljer att springa första biten ovanför branten. Sneddar ner sen vid ett ställe som är mindre brant. Springer vidare längs stranden. Kommer fram till en betongbunker. Ah, där måste kontrollen ligga. Och mycket riktigt, jag hittar den på andra sidan bunkern. Men vänta nu, det finns ingen stämpelenhet här. Hittar en röd garntråd som ringlar sig upp på branten. Börjar klättra. Några meter upp sitter den. Tid: 8.31

Kontroll 14: Definitionen på nästa kontroll: Vattnet. Enligt koordinaterna ska det vara vid Löderups Strandbad. Springer vidare på stranden. Skåneleden blir här en liten stig. Stigen går ut bland diverse växtlighet. Genom nyponsnår efter nyponsnår. Kommer in på en väg som går bakom husen i byn. Svänger ner på huvudvägen till själva badet. Ingen kontroll. Letar bland alla saker vid stranden och ute i havet. Plötsligt stänker en våg ner mig från topp till tå. Reflexmässigt hoppar jag tillbaks till säkerheten på stranden. Hade kanske inte behövts är ju blöt av regnet redan så det gör ingen större skillnad. Vi inser att kontrollen inte ligger där, så vi tar oss tillbaks en bit längs med stranden och där ute på en vågbrytare ligger den. Tid: 17.22

Kontroll 15: Nästa kontroll låg vid en tall i andra änden av byn. Inga problem att ta den kontrollen. Tid: 6.56

Kontroll 16: Nästa kontroll verkar också lätt. Bron, står det i beskrivningen. Bara att följa Skåneleden. Först genom några kohagar. Sen genom en strandskog. En lång väg genom skogen. Underlaget på stigen är sand så det är inte så värst snabbsprunget. Kommer fram till bron men ingen kontroll. Vi ser löparen före oss krypa nerför slänten, ner mot bäcken under bron. Vi lägger ifrån oss ryggsäckarna och följer efter. Uppe på några bjälkar precis under vägbanan ligger kontrollen. Bara klättra in och ta den... Tid: 18.52

Kontroll 17: Nu ökar avstånden mellan kontrollerna. Nästa kontroll skulle ligga vid en bänk på stranden vid Mälarhusen. Det visa sig att det gör den också. Vi fick inte springa landsvägen istället var vi tvungna att ta Skåneleden. Kanske inte riktigt lika fort men klart trevligare. Lyckades tappa bort leden vid Sandhammaren. Försökte hitta den i någon snårig strandskog. Följde någon annan stig därinne. Innan vi sprang ut till stranden. Kommer så småningom ut på den milslånga sandstranden. Sanden är bättre packad här och det går relativt lätt att springa. Hittar bänken och kontrollen utan några som helst problem. Tid: 51.22

Kontroll 18: Börjar sträckan med en paus. Småsnackar lite med andra deltagare. Sen drar vi iväg på sandstranden. Kontrollen ska ligga vid en udde i änden av stranden. Går liksom inte att missa. Tid: 46.21

Kontroll 19: Nästa kontroll ligger ute på piren i Skillinge. Självklart är det längst ute på den extralånga norra piren. Tid: 29.41

Kontroll 20: Nästa kontroll verkar lätt ute på udden Gislövshammar. Följer Skåneleden förbi fält, små vikar, en miniskog, något hus och ett majsfält. När vi så småningom kommer fram ser vi att kontrollen ligger ute på ett skär. Är redan blöt, skor och strumpor med. Så det blir ingen tvekan kliver bar rätt ut i havet. Halt och kallt är det. Och råkar det vara något grundare någonstans så håller vågorna på att släpa väg med en i stället. Lyckas på något sätt balansera fram till skäret. Tid: 26.24

Kontroll 21: Följer Skåneleden till södra piren i Brantevik. Där det är dags för dagens sista spurtpris (kallat spurtpris 2), från södra piren till norra piren och tillbaks igen. Eftersom det bara var ett litet smalt hamninlopp mellan pirarna valde några deltagare att simma. Tid: 33.05

Kontroll 22: Joggade lugnt bort till norra piren ände. Tid: 2.24

Kontroll 23: Joggade tillbaks till södra piren. Tid: 2.14

Mål: Frågar en förbipasserande i Brantevik om hur lånhgt det är till Simrishamn. -"5-6 kilometer kanske", svarar hon. Är ju egentligen inte så långt, men det har känts som om vi haft bara några få kilometer kvar den senaste timmen så det är svårt att riktigt tro på det. Och inledningsvis på den här sträckan så känns det som att vi inte kommer något närmare mål nu heller. Vi springer några hundra meter till genom byn. Sen på en liten asfalterad cykelväg som går längs med havet norrut. Mot Simrishamn. Känner igen ett hus från förra året. Men när det här huset passerades då så var vi i stort sett framme. Nu är det ju massor med kilometer kvar. Efter en dryg kilometer kommer vi in i ett naturreservat. Lite mer växtlighet runtikring nu. Kommer ut ur naturreservatet. Äntligen nu börjar det synas på kartan också att vi närmar oss. En liten bit till bara. Upp till landsvägen. Springer på cykelbanan som löper längs med vägen. Och så kommer den äntligen, skylten det står Simrishamn på. Då var vi framme då. Fast inte riktigt vi måste ta oss fram till målet också. Hmm, ska det inte komma snart? Jo, se där en skylt Marincenter Syd. Svänger in på vägen, komer ju ihåg att målet låg i Marincenter sen förra året. Men vänta nu är inget bekant längre. Ah, fel väg vi skulle det som hette enbart Marincenter. Vänder om och nu ser jag målet några hundra meter bort. Äntligen i mål missar maxtiden på 7 timmar precis, men det gör inget de har redan insett att den blev snävt tilltagen i år. Halva startfältet är ju fortfarande ute på banan. Tid: 37.44

Går ner till fiket på våningen under och beställer in en tårtbit.

Bilder från Skåne

Coasteering 2012 1
Ett stycke kust...

Coasteering 2012 2
...och det var brant ned till havet.

Kontroll 3.

Coasteering 2012 3
Min medlöpare Emil, med kossor i bakgrunden

Coasteering 2012 4
Ale stenar

Coasteering 2012 5
Ja! Då var vi framme... ...nästan...

Coasteering 2012 2
Hamnrace i Kåseberga. Vi sprang så fort att vi blev suddiga.

Paus i Kåseberga.

Paus i Kåseberga. Var ligger nästa kontroll?

Coasteering 2012 2
Paus i Kåseberga. En sista bulle...

Coasteering 2012 6
Den här hittade vi i en kohage utanför Löderups strandbad. Bilden är tagen dagen efter.

Coasteering 2012 7

Coasteering 2012 10
...och stranden bara fortsätter

Coasteering 2012 11
Bra att ha med tanke på allt vårt plaskande i havet

Coasteering 2012 12
Stigen mellan stranden och byn Mälarhusen

Coasteering 2012 13
Den här sprang vi aldrig förbi, för den ligger på andra sidan landsvägen.

Hamnrace nummer två.

Coasteering 2012 14
Segelbåtshamnen i Simrishamn. Kommer du hit har du sprungit för långt.